TEATRALNE DOŚWIADCZENIE WILHELMA MEISTRA

  • Dodaj recenzję:
  • Producent: Wydawnictwo;PWST
  • Kod producenta: 978-83-927763-9-0
  • Dostępność: ostatnia szt ostatnia szt
    Czas realizacji: 3-10 dni roboczych
  • Autor: Tomasz Kubikowski
  • ISBN: 978-83-927763-9-0
  • szt.
  • Cena netto: 28,57 zł 30,00 zł

Tomasz Kubikowski
TEATRALNE
DOŚWIADCZENIE
WILHELMA

 

„Lata nauki Wilhelma Meistra” Goethego są w Polsce zupełnie nieznane. Tomasz Kubikowski proponuje autorską lekturę pisanego przez sześćdziesiąt lat arcydzieła. Książka jest szczegółową analizą i interpretacją „Lat nauki” jako najważniejszej i najobszerniejszej wypowiedzi Goethego na temat teatru, jego miejsca w kulturze. Kubikowski śledzi zawarte w powieści formy i przejawy zarówno teatru, jak i szeroko pojętej performatywności ludzkiego życia. Brawurowo dowodzi, że  w „Wilhelmie Meistrze” możemy widzieć nie tylko jeden z najważniejszych w erze nowoczesnej traktatów o teatrze, ale też podstawowy, powstały u zarania manifest „zwrotu performatywnego” w kulturze europejskiej.



Teatralne doświadczenie Wilhelma Meistra to najnowsza
książka Tomasza Kubikowskiego, która ukazała się nakładem
Akademii Teatralnej. Książka poświęcona jest
szczegółowej analizie i interpretacji „Lat nauki Wilhelma
Meistra” Johanna Wolfganga Goethego jako najważniejszej
i najobszerniejszej wypowiedzi tego autora na temat
teatru, jego miejscu w kulturze i w ludzkim życiu. Pisany
przez ponad pół wieku, Wilhelm Meister jest drugim obok
Fausta najważniejszym dziełem Goethego, po części jego duchową autobiografią. Jest to też założycielskie
dzieło gatunku Bildungsroman, jak również późniejszego gatunku powieści drogi.
W Polsce arcydzieło pozostaje jednak zupełnie nieznane; wydane raz tylko sto trzydzieści lat
temu w niepełnej formie i niedobrym przekładzie, doczekało się dotąd tylko jednej rodzimej
pracy krytyczno-popularyzatorskiej (Odyseja wychowania Marii Janion i Marii Żmigrodzkiej).
Skoro prześledzi się i wyłowi objęte Goetheańską narracją formy i przejawy zarówno teatru,
jak i szeroko pojętej performatywności ludzkiego życia, można w Wilhelmie Meistrze dostrzec
nie tylko jeden z najważniejszych w erze nowoczesnej traktatów o teatrze, ale też i podstawowy,
powstały u zarania manifest „zwrotu performatywnego” w kulturze europejskiej.
Książka Tomasza Kubikowskiego próbuje naprawić pewien bolesny defekt kultury polskiej,
jakim jest chroniczna płytkość recepcji dzieł obcych.
Lech Sokół
Mamy oto ważną książkę o teatrze, sięgającą poprzez Goethego istoty zjawiska.
Jarosław Komorowski

Tomasz Kubikowski
Teatrolog, performatyk, profesor Akademii Teatralnej w Warszawie i kierownik literacki Teatru Narodowego.
Autor książek: Siedem bytów teatralnych (1994) i Reguła Nibelunga (2004), dramatu Nauka o barwach (1999),
recenzji, esejów i reportaży. Tłumacz książek m. in. Richarda Schechnera i Jona McKenziego.